Flytteafregning på 23.000

Det koster i sidste ende ikke at vedligeholde sin bolig rigtigt

af Marianne Stenberg / Journalist Brabrand Boligforening

I juli kunne nyhederne på P4 Østjylland fortælle om en beboer, der var flyttet fra Søvangen og efter syn fik en flytteafregning på 23.000 kroner. Beboeren havde boet i en lejlighed i Søvangen i fire år.
I nyhederne i radioen fortalte beboeren, at han var meget chokeret over den store regning, som blandt andet dækker rengøring og nyt tapet. Ifølge beboeren er det noget, der blot skal tages over vedligeholdelseskontoen.
Synligt vred gav han i radioen boligforeningen en kraftig kritik og langede især ud efter afdelingens inspektør, som efter beboerens mening ikke havde gjort sit arbejde godt nok.

Kun én til at betale
Vi kan godt forstå, at beboeren ikke synes, det er let at få en flytteafregning på 23.000 kr. Det er mange penge, men når det kommer til at sætte en bolig i stand, som ikke er holdt ordentligt, så er der kun én til at betale – og det er beboeren. I det her tilfælde er der nemlig tale om misligholdelse af boligen, og det dækkes fuldt ud af fraflytteren.

Misligholdelse er man selv skyld i
Når en beboer flytter ind i en bolig, så betaler han et indskud. Flytter beboeren, får han hele indskuddet tilbage, hvis der ikke er sket skader på boligen, som han selv er skyld i. Skader eller misligholdelse kan for eksempel være, hvis beboeren ikke har gjort ordentligt rent, har slået til en dør, så den er gået i stykker – eller måske har malet eller tapetseret i lejligheden, men at det er gjort så ringe, så det er nødt til at blive lavet om.

En pæn bolig til næste beboer
Når man flytter fra sin bolig, skal man i princippet aflevere den på en sådan måde, så andre kan holde ud at bo der. Det vil sige, er der ikke gjort ordentligt rent inden syn, og varmemesteren finder madrester og gammel sovs ned ad komfuret. Ja så bliver der bestilt et rengøringsfirma til at gøre rent, så den næste beboer kan flytte ind i en bolig med et rent køkken. Regningen for dette går selvfølgelig til fraflytteren – og trækkes fra indskuddet.

På håndværkerniveau
Beboerne skal også huske, at når de går i gang med at sætte deres egen bolig i stand, så skal det gøres ordentligt. Ønsker man nye farver på væggene, kan en beboer i de fleste afdelinger i boligforeningen hæve på vedligeholdelseskontoen og derefter købe maling og selv gøre arbejdet. Men har man malet alle stikkontakter i grøn vægmaling og ikke fjerner det, så vil det blive sat i stand ved fraflytning på fraflytterens regning. Man skal altså sørge for, at det man selv laver er håndværksmæssigt forsvarligt, som det hedder.

Ingen tvivl i Søvangen
I tilfældet med beboeren på Søvangen er der ingen tvivl om, at det store beløb dækker misligholdelse. Det vil sige, beboeren som klager til radioen, har ikke passet boligen på en måde, så den var til at bruge for en ny-indflytter. Ved syn har varmemesteren taget billeder af de tilfælde af misligholdelse, der er i lejligheden – og kigger man på dem, er der ingen tvivl om, at det må beboeren altså selv betale for at få sat i stand.

Et kig i synslisten
Vi har kigget synslisten igennem:
Indtil flere steder i lejligheden er der ikke gjort rent. I køkkenet er komfuret for eksempel fyldt med madrester ned ad siderne. Et køkkenskab er fyldt med madkrummer, og håndvasken er tydeligt fedtet. Køkkenfliserne og skabslåger er beskidte.
Vinduerne i boligen er ikke vasket.
På badeværelset gælder det samme: Toiletsæde, håndvaske skal gøres rent og sanitet skal afkalkes.

530 kr. kostede et rent toilet
Hvad angår badeværelset siger beboeren til radionyhederne, at det fandt han ikke nødvendigt i og med, at hans badeværelse alligevel stod for at skulle renoveres. Det er også rigtigt. I Søvangen gennemgår alle badeværelser en total renovering. Men beboerens lejlighed stod klar til genudlejning 1. juli og skulle først renoveres i august. Der blev derfor bestilt rengøring til badeværelset, da boligforeningen ikke ville byde en ny beboer at flytte ind i en bolig med et beskidt toilet. I alt beløber badeværelsesrengøringen sig til 530 kroner ud af den totale fraflytterregning på 22.150 kroner.

18.000 kr. tapetafrens
Den store post i regningen er derimod tapetafrens. Det betyder, at der kommer en maler, som piller det gamle tapet ned og sætter nyt op. Pris i alt 18.000 kroner. Beboeren skal selv betale for dette, da der i dette tilfælde ikke er tale om hverken fugtskade, skimmelsvamp eller noget som helst andet. Tapetet er sat op så dårligt, at det må gøres om. Det sidder flere steder løst i kanterne, så man tydeligt kan se, at det ikke er sat rigtigt op. Flere steder er baner sat op med så stort et mellemrum, så den gamle væg i gul farve kan ses ud gennem tapetet. Det kaldes misligholdelse, og det er der kun en til at betale nemlig fraflytteren, som i den periode han er beboer, også har ansvaret for boligen.

Få råd hos varmemesteren
Det er altid en god idé at tage en snak med varmemesteren, inden man går i gang, hvis man ikke selv er den store håndværker. På den måde kan beboere få vejledning og dermed undgå at få en stor efterregning, når de flytter fra boligen.




Del eller print denne side:  


4 kommentarer til
“Flytteafregning på 23.000”


  • 1

    Malene skriver:

    Ja og i Toveshøj koster det 11.500kr at få malet, ikke-ryger lejlighed, der blev malet 8 mdr. tidligere. Oven i dette skal man ringe 18 gange for at få kvitteringer på det man betaler for. Men så besværligt er det åbenbart i brabrandboligforening.


  • 2

    Jan Knus skriver:

    August 2010
    Al den sniksnak som journalist Marianne Steenberg dengang fyrede af som Brabrand Boligforenings forlængede arm …slugte Brabrand Boligforening siden hvert et ord af.

    Boligforeningen betalte nemlig undertegnede Jan Knus hver en øre tilbage af de krævede beløb og de tilbageholdte indskud og differencer i varme. Et halvt års tid efter fik jeg altså de kr. 23.000 TILBAGE. Minus den sidste måned husleje, som jeg ikke havde indbetalt og et par småbeløb på et par hundrede kr.

    I mellemtiden havde Boligforeningen nemlig fået ansat en jurist, som efter at have gennemgået sagens akter, tilbød et forlig i stedet for at stille op til den retssag, som jeg havde påbegyndt ved Århus Byret. Forliget indfriede alle mine krav.

    MORALE:
    Det nytter at klage! Det nytter at gå hele vejen. Giv ikke på fordi varmemestre, inspektører, afdelingsformænd og købte journalister og sågar Boligankenævnet går i mod.


  • 3

    Susanne Winther skriver:

    Ja, det nytter at klage, det kan jeg også skrive under på. Og det nytter at skrive debatindlæg/læserbreve i Skræppebladet, det ville jeg ønske I begge havde gjort. Så kunne jeres erfaringer indgå i en diskussion af boligforeningens kvalitetsydelser om om disse er gode nok. En sådan diskussion foregår i bladet i øjeblikket og I er mere end velkomne til at byde ind.

    VH Susanne


  • 4

    Siamak skriver:

    Da jeg overtog lejligheden her for snart 17 år siden var der hele 8 andre personer der havde sagt nej tak til lejligheden.
    Jeg tog lejligheden uden at have set den ordentlig efter og fik chock efter overtagelsen!
    Der var en kr. 4000 på vedligeholdelseskontoen som jeg kunne bruge og slutprisen blev langt dyrere især fordi jeg var nødt til at fjerne noget væg i hjørnerne for at kunne komme af med de mange og ulækre fugtskader og dermed skimmelsvampe og efter renovering af disse skader var jeg nødt til at købe store mængder af fugtspærremaling til rigtig mange penge. Der var mange huller med rav plugs overalt og det eneste jeg synes var i orden var gulvet i stuen og i gangen. Der var en tekøkken men næsten ingen køkkenskabe og jeg var nødt til selv at få lavet en brugbar køkken.
    Det tog mig en to måneders tid før lejligheden var ok at bo i og idet jeg var helt vild i gang med at renovere fik jeg ikke taget mig sammen og klage over lejlighedens tilstand og lavede det hele selv.
    B ordning tænkte jeg… ok hvis lejligheden blev afleveret til mig i den elendige tilstand så skal jeg nok ikke levere den tilbage i en bedre tilstand efter 17 år end da jeg tog over.
    Men ak nej! jeg er lige blevet opmærksom på at jeg skal nok lave en del selv og ellers vil jeg risikere en efterregning på op til 35000 kroner!
    Manglelisten er væk og jeg kan ikke finde genparten og regner med at den med stor sandsynlighed stod i min kælder i en rodekasse fuld med gammel papir og kælderen blev på et tidspunkt tømt af boligforeningen grundet et eller andet rørarbejde og mine ting var væk i nogle måneder inden boligforeningen endelig stillede tingene tilbage og jeg var uopmærksom på at tjeke om alt var stillet tilbage eller hvordan og rettere sagt havde jeg ingen anelse om alt var blevet stillet tilbage og hvad der evt. manglede fordi det var simpelt hånd umuligt at huske og tjeke alt det.
    Der står hele kr. 16000 på min vedligeholdelseskonto, men jeg må ikke engang bruge nogle af disse penge til at male lejligheden med inden fraflytningen fordi lejligheden allerede er sagt op. En yderst mærkværdig ordning fordi man kan nemlig ikke male lejligheden inden alt ens ting er blevet flyttet og tre måneders opsigelsesreglen umuliggøre at man kan planlægge i god tid og evt. købe en masse maling og andet inden man vil sige op. Jeg regnede naturligvis kke at jeg i det hele taget skulle male lejligheden fordi lejligheden blev leveret til mig smykket med ret dårlig tapet og mange huller og fugtskader og jeg ved ikke hvad!
    Ud over alt det fik jeg at vide at der bliver ikke engang vores egen serviceleder der kommer til den endelige syn men folk udefra og Hvad Behager siger jeg bare!
    Altså folk udefra har ingen anelse om den elendige fugtskadede tilstand mange af lejlighederne på Louisevej befinder sig i, og derved vil disse synsfolk sikkert være helt og aldeles uforstående når jeg fortæller omkring hvordan lejligheden så ud da jeg tog over for mange år siden.
    Jeg har ikke taget billeder dengang fordi jeg troede at man her i Danmark kan stole på en kæmpe organisation som Brabrandboligforening og tænkte at det ville være noget være noget værre pjat og tage billeder… og nu hvor jeg ingen genpart af manglelisten har så kan jeg intet bevise og jeg kan med stor sandsynlighed forvente en kæmpe efterregning og aflevere lejligheden i langt bedre tilstand end da jeg tog lejligheden for så mange år siden.
    Surt show og rigtig Træls og jeg aner ikke hvordan jeg vil kunne betale den evt. efterregning.
    Det ligner noget fusk at en lejlighed i dårlig tilstand skal leveres tilbage i en meget bedre tilstand og Brabrandboligforening få de arme fraflyttere til at betale for renovering af nogle af deres skimmesvamp plagede boliger på Louisevej. Den her ordning passer slet og ret ikke til Danmark.

    Siamak
    Louisevej 8, 1.tv


Skriv en kommentar til denne side (artikel) LÆS VILKÅR FOR DEBAT

For at undgå spam skal du skrive bogstaver og tal fra billedet herunder:
(indlæser langsomt)




 
 
© 1970-2018
Skræppebladet - E&P Huset - Karens Blixens Boulevard 39 - 8220 Brabrand
| Vilkår for debat | Privatlivspolitik | Kontakt